Aanpak
Voor mij is het belang van (bij)lessen dat de leerling door mijn hulp meer inzicht krijgt in wiskunde en echt begrijpt welke stappen er moeten worden gezet. Met het ontstaan van begrip is het minder nodig trucs te leren en wordt wiskunde samenhangender en daarmee vaak ook leuker. Deze manier van werken maakt dat zelfvertrouwen groeit.
Tijdens een (bij)les ga ik samen met de leerling of student aan de slag met de wiskunde die op dat moment relevant is. Mocht er in de loop van het proces blijken dat er hiaten of achterstanden zijn dan zullen we die gaandeweg meenemen in de behandeling van de stof. Sommige leerlingen missen al kennis vanuit de basisschool, dit kan omdat ze met eigen bedachte tactieken het automatiseren van bijvoorbeeld de tafels niet nodig hadden. Het is dan voor mij de kunst om uitdagende opgaven te verzinnen die de noodzaak van het automatiseren duidelijk maken en de leerling stimuleren om daarin te groeien en vooral ook succes te ervaren.
Mijn doel is dat leerlingen of studenten na een periode van bijlessen weer zelfstandig verder kunnen, door te focussen op verschillende strategieën om een probleem aan te pakken is dat vaak ook mogelijk.
In Ede geef ik desgewenst lessen aan huis of in een door mij geregelde ruimte, op afstand is het ook mogelijk om online les te krijgen, met een-op-een lessen heb ik daarmee goede ervaringen opgedaan.
Kennis en ervaring
Ik ben 1e graads bevoegd wiskundedocent en al ruim 20 jaar actief in het onderwijs. Op middelbare scholen gaf ik les aan alle klassen; wiskunde A,B,C en D en rekenen; zowel Nederlandstalig als Engelstalig. Ik ben werkzaam geweest op de lerarenopleiding wiskunde van de HU en was ook teamleider brugklassen en faalangstreductietrainer.
Individuele begeleiding van leerlingen, studenten, stagiaires en collega’s heb ik vanaf het begin gedaan; daar heb ik ook cursussen en opleidingen voor gevolgd. Op het moment begeleid ik studenten van de HU bij het behalen van hun 1e graads bevoegdheid en geef ik onder andere les op de school van Hip. Hier geef ik les aan leerlingen vanaf de brugklas tot en met hun eindexamen VMBO-T (mavo), havo en VWO. Ik werk met leerlingen met autisme, AD(H)D, hoogbegaafdheid en (faal)angstproblemen. Ik vind het fijn en uitdagend om met elk van hen uit te zoeken welke aanpak het beste past, zodat ze het meeste uit zichzelf kunnen halen om zo trots te kunnen zijn op het behaalde resultaat.
Reacties van leerlingen en ouders
“Ik snap het nu veel beter.”
“Je bent echt een goede wiskundedocent en ik ben niet de enige die dat vind.”
“Bedankt voor de leuke lessen die Max veel vertrouwen hebben gegeven!”